Key Account Management, Strategic Account Management, Global Account Management jne. – tällä yrityksen kasvun kannalta oleellisen tärkeällä toiminnolla on monta nimeä. Kysymys on toimintatavoista ja menetelmistä kuinka merkittävimpiä asiakkuuksia kasvatetaan asiakkaalle arvoa tuottavasti.
Tärkeimpien asiakkuuksien johtamisesta on tehtävissä yrityksen keskeinen kilpailuetu – tämä edellyttää systemaattista KAM-toimintojen kehittämiskonseptia ja avainhenkilöiden valmentamista.
Mercurin KAM-kehittämisohjelmat antavat työkaluja ja menetelmiä seuraaviin osa-alueisiin:
- KAM-toimintojen istuttaminen osaksi yrityksen johtamisjärjestelmää
- Asiakkuuksien kasvustrategioiden ja taktiikkasuunnitelmien rakentaminen
- Tavoiteasetantamallin ja mittariston rakentaminen KAM-toimintoihin
- Asiakkuuden kasvusuunnitelman konkretisointi ja seurantamalli
- Asiakkuuden päättäjäkentän arviointi ja kehittäminen
- Oleellisen asiakastiedon hallinta ja jalostus toimenpiteiksi
- Oman ratkaisun/yhteistyömallin kehittäminen asiakkuuteen
- Oman asiakkuustiimin kehittäminen ja hyödyntäminen
Koeteltu, kokonaisvaltainen ja liiketoiminnan kasvuun pohjautuva KAM-toimintojen kehittämismallimme soveltuu kaiken kokoisille yrityksille toimialakohtaiset erityisvaateet huomioiden.
Tutustu tästä avoimiin valmennuksiimme: KAM-työskentely
Asiakkuuden johtamisen menestystekijät -videosarja
“This series of video shorts looks at the essential 5 dimensions of strategic account management. If a business applies these 5 dimensions of KAM effectively it will manage risk and stimulate growth in in its most important relationships.”
- The dimensions of key account management – What makes strategic account management work?
- Strategic account management: objectives – “If you don’t know where you’re going, then any bus will do!”
- Strategic account management: strategies – If you’re going to manage strategic accounts, you need to have a strategy in place!
- Strategic account management: three levels of understanding – SAM requires us to understand our accounts better and better. Here we highlight three levels of customer knowledge and provide tips on how to do it.
- Strategic account management: solutions part 1 – Three things to know before you start to put ideas forward – compelling events, the competitive situation, how our solution is differentiated.
- Strategic account management: solutions part 2 – The how of bringing our solutions to our strategic accounts. Hot spots and white space analysis, strategic fit and coherence, effective communication.
- Strategic account management: solutions: people – It’s hard to manage the people side of strategic account teams: Virtual teams, collaborative, coherent, compelling. It’s all about leading through influence without authority.
- Strategic account management: Managing part 1 – What does it mean to manage a key account? It’s more than big selling. You need the disciplines of a general manager managing a “horizontal business unit.”
- Strategic account management: Managing part 2 – This video short is about the account plan – why it matters and making it work.
- Strategic account management: Measurement – It’s really important to know how successful your account management is but measuring the top line alone is not enough.