LUOTTAMUS — MYYNNIN UUSI VALUUTTA
Kysyimme yli 1000:lta globaalilta yritysjohtajalta eri toimialoilta ja yrityskokoluokista: Mitä luottamus on ja mitä luottamuksen ulottuvuuksia pidetään kriittisimpinä, jotta voidaan säilyttää kilpailukyky tulevaisuudessa? Tutkimuksemme mukaan luottamus B2B-asiakassuhteissa on tärkeämpää kuin koskaan. Samaan aikaan teknologia ja tekoäly avaavat valtavasti mahdollisuuksia myyntityöhön mutta edellyttävät samalla varovaisuutta esimerkiksi suurta asiakasadatamäärää käsitellessä.
Tutkimustulokset osoittavat, että on olemassa kuusi kriittistä luottamuksen ulottuvuutta, jotka edistävät asiakasuskollisuutta, myynnin kasvua ja kannattavuutta. Nämä ulottuvuudet ovat: luotettavuus, pätevyys, rehellisyys, tarkoituksenmukaisuus, maine ja turvallisuus.
MIKÄ ON MYYNTIORGANISAATIONNE KYKY HERÄTTÄÄ LUOTTAMUSTA?
Vaatimukset myyntihenkilöstä kohtaan ovat kasvaneet ja luottamus on tässä keskeisessä roolissa. Asiakas on usein myyjän tavatessaan jo pitkällä ostoprosessissaan ja odottaa myyjältä sekä asiantuntemusta että onnistunutta asiakaskohtaamista. Digiajassa yksittäisen asiakaskohtaamisen arvo korostuu. Tuloksellisessa myyntityössä ratkaisevassa roolissa ovat vuorovaikutustaidot, luottamuksen herättäminen ja kyky vaikuttaa asiakkaaseen.
Mercurilla käytössä olevan Peili-käyttäytymisprofiili auttaa kehittämään vaikuttamistaitoja sekä kuvaamaan, millainen valmennettava on myyjänä, millaisia hänen asiakkaansa ovat sekä miten luottamusta voi rakentaa erityyppisten ihmisten kanssa. Käyttäytymisprofiili sisältää myös henkilökohtaisen käyttäytymistyyli- ja luottamuspalautteen.