Virtuaalinen luokkahuone – valmennus, joka tulee luoksesi

Olemme viime aikoina kohdanneet uusia, ennennäkemättömiä haasteita matkustusrajoitusten, poliittisen epävarmuuden ja äärimmäisten sääolosuhteiden myötä. Kun tähän lisätään vielä kestävyyden vaatimukset ja ympäristöaloitteet, kaiken hallitseminen ja kilpailukyvyn säilyttäminen vaikuttavat todella vaikeilta haasteilta – erityisesti koulutusta ajatellen. Tarvitsemme ajan haasteisiin mukautuvan ratkaisun.

Virtuaaliset luokkahuoneet tarjoavat juuri sitä – mahdollisuuden pysyä ajan tasalla, seurata uusia trendejä ja kehittää taitojamme riippumatta siitä, mitä maailmassa tapahtuu. Virtuaaliset luokkahuoneet eivät kuitenkaan ole vain hyvä hätävara silloin, kun emme voi tavata toisiamme kasvokkain – ne auttavat ratkomaan myös monia muita haasteita:

Virtuaalinen opiskelu voi vähentää kustannuksia, koska matka- ja majoituskuluista ei tarvitse huolehtia. Työntekijöiden työpäivästä kuluu koulutukseen myös vähemmän aikaa, kun heidän ei tarvitse matkustaa paikasta toiseen. Organisaatiosi hiilijalanjälki pienenee, kun taas tuottavuus kasvaa. Kaikki voittavat.

Lyhyet, jaksotetut virtuaalioppimistilanteet eivät ole pelkästään käteviä, vaan mahdollistaessaan koulutuksen työn lomassa ne ovat myös järkeviä oppimisen näkökulmasta. Virtuaalitunnit tukevat joustavaa ja monipuolista oppimispolkua, joka sopii erittäin hyvin nykyaikaisille työpaikoille ja jota voidaan räätälöidä oppijan tarpeiden mukaan.

Siksi me Mercurissa haluammekin niin mielellämme tarjota sinulle tämän vaihtoehdon. Koska kyseessä on varsin uusi konsepti, kannattaa tutustua seuraaviin usein kysyttyihin kysymyksiin. Uskomme, että ymmärrät niiden avulla virtuaalisen luokkahuoneen edut.

Mitä virtuaalinen valmennus tarkoittaa?

Virtuaalinen valmennus on yhtäaikaisesti tapahtuva oppimistapahtuma, joka toteutetaan valmentajan/ohjaajan kanssa tarkoitukseen varatulla alustalla. Se voi olla yksittäinen valmennustapahtuma tai useiden oppimistilanteiden sarja. Valmentaja pitää jokaisen virtuaalitunnin suorana niin, että kaikki osallistujat ovat samanaikaisesti linjoilla. Näin ihmiset eri maantieteellisiltä alueilta ja aikavyöhykkeiltä voivat oppia yhdessä ilman ylimääräisiä kustannuksia.

Kuinka kauan virtuaalitunnit kestävät?

Virtuaalituntien pituus on yleensä yhdestä kahteen tuntia aiheesta, oppimistavoitteista ja oppijan tarpeista ja valmiuksista riippuen. Tämä tarkoittaa, että valmennus tapahtuu työn ohessa, jolloin oppija voi tehdä loppupäivän omia töitään. Vaikutus työpäivään on pieni verrattuna perinteisiin päivän kestäviin valmennustilaisuuksiin. 

Miltä virtuaalinen luokkahuone näyttää? Voivatko osallistujat olla vuorovaikutuksessa ohjaajan ja toistensa kanssa?

Yhteistyö ja interaktiivisuus ovat nimenomaan niitä tekijöitä, jotka erottavat tämän oppimismuodon yksisuuntaisista webinaareista, joita moni on nähnyt aiemmin. Virtuaalisessa luokkahuoneessa on runsaasti ominaisuuksia, jotka antavat osallistujille mahdollisuuden osallistua aktiivisesti ja olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa, vaikka he ovat fyysisesti eri paikoissa. Menestyksen oleellinen tekijä on kuitenkin ohjaajan kokemus virtuaalisessa luokkahuoneessa toimimisesta. Hän osaa sitouttaa oppijat parhaiden käytäntöjen mukaisesti virtuaaliympäristön kaikkia mahdollisuuksia hyödyntämällä. Meillä Mercurissa on pitkät perinteet oppimisen tuottajana ja tukijana kaikille oppimistavoille optimoituja parhaita käytäntöjä ja testattuja menetelmiä käyttäen.

Mistä tiedän, osallistuvatko oppilaat aktiivisesti vai kuuntelevatko he vain passiivisesti?

Mercurin suunnittelemien ja toteuttamien oppimiskokemusten ytimessä on aktiivinen oppiminen, olipa kyse sitten lähi- tai virtuaaliopetuksesta. Jokaisen oppimiskerran aluksi on tärkeää asettaa tavoitteet, jotta oppija tietää, mitä häneltä odotetaan. Ohjaajan toimintaan yhdistetään koko ajan oppijajohtoisia toimintoja, jotka vaativat osallistujia pohtimaan ja reagoimaan: kyselyitä, avoimia kysymyksiä, pienryhmätyöskentelyä virtuaalisilla fläppitauluilla, tiedostojen tai muistiinpanojen jakamista… Useimmiten vain valmentajan luovuus asettaa rajat mahdollisille toteutustavoille.

Entä materiaalit? Esitetäänkö ne samassa muodossa kuin perinteisissä luokkahuoneissa?

Virtuaalituntien aikana käytettävät materiaalit on suunniteltu ja kehitetty nimenomaan virtuaalista oppimiskokemusta varten Mercurin digitaalisen oppimiskeskuksen tuella. Digitaalisen oppimisen osaamisemme yhdistettynä yli 50 vuoden aikana keräämäämme koulutuskokemukseen takaa materiaalien laadukkuuden.

Kuulostaa hyvältä! Miten saan lisätietoja virtuaalivalmennuksien järjestämisestä organisaatiolleni?

Ota meihin yhteyttä, niin autamme sinua suunnittelemaan juuri sinun henkilöstöllesi sopivan koulutusratkaisun.