Kilpailijoiden edelle vuorovaikutus- ja asiakaskohtaamistaitojen kehittämisohjelmalla
Eräs johtava maatalousalan toimija oli pitkään osallistunut alan suurimmille messuille. Vuosi toisensa jälkeen investointi ei kuitenkaan tuottanut parempaa asiakastyytyväisyyttä tai mitattavaa tuottoa. Muuttaakseen tilanteen yritys kääntyi Mercuri Internationalin puoleen saadakseen kohdennettua valmennusta.
Haaste
Yritys oli pitkään osallistunut maailman merkittävimpiin maatalousalan messutapahtumiin. Vuosi toisensa jälkeen investointi ei kuitenkaan tuottanut parempaa asiakastyytyväisyyttä tai mitattavaa tuottoa.
Vaikka messuosastolla riitti kävijöitä, yritys kohtasi seuraavia haasteita:
- Liidejä ei kerätty järjestelmällisesti
- Kaikilla messuosastolla työskentelevillä ei ollut tarvittavia taitoja kävijöiden sitouttamiseen ja muuttamiseen asiakkuuksiksi
- Mahdollisuuksia jäi hyödyntämättä suuren kävijämäärän vuoksi
- Net Promoter Scores (NPS) ei kehittynyt
Ratkaisu
Mercuri International toteutti kohdennetun vuorovaikutus- ja asiakaskohtaamistaitojen kehittämisohjelman kaikille asiakkaan messuedustajille – niin harjoittelijoille kuin markkinoinnin ja myynnin ammattilaisille. Jokainen tiimin jäsen sai roolinsa mukaisen valmennuksen, jonka tavoitteena oli:
- Määritellä selkeät messutavoitteet sekä asiakkaiden että vierailijoiden suhteen
- Hallita vierailijoiden vastaanottaminen ja kohtaaminen
- Käyttää kysymystekniikoita todellisten tarpeiden selvittämiseksi
- Tunnistaa ja edistää myyntimahdollisuuksia paikan päällä
- Tehostaa ajankäyttöä messuosaston ruuhka-aikoina laadusta tinkimättä
- Hyödyntää tarinankerrontaa brändin arvon ja innovaatioiden viestimisessä

Tulokset
Yritys saavutti messujen historian korkeimman NPS-tuloksen ja ohitti kaikki kilpailijat. Menestyksen myötä valmennusohjelma otettiin käyttöön myös muissa messuhankkeissa.
Nykypäivän kilpailulla maatalousalalla messut ovat paljon enemmän kuin perinne – ne ovat strateginen mahdollisuus. Oikealla lähestymistavalla jokaisesta kohtaamisesta voi syntyä pitkäaikainen asiakassuhde ja mitattavaa kasvua.
Asiakkaamme oli osallistunut alansa johtaville kansainvälisille messuille jo vuosien ajan, mutta ei onnistunut parantamaan NPS-tulostaan kilpailijoihin verrattuna tai osoittamaan tapahtumien tuottavan merkittävää tuottoa. Budjetti nähtiin lähinnä uponneena kustannuksena.

Haluatko kuulla, miten voimme yhteistyössä kehittää organisaatiosi vuorovaikutus- ja asiakaskohtaamistaitoja?