Paljasta myynnin tehottomuutta aiheuttavat tekijät ja käännä ne voitoiksi

Kaikkiin myyntiorganisaatioihin muodostuu ajan myötä toimintatapoja, jotka aiheuttavat myyntiorganisaation tehottomuutta – ja jopa valtavia kustannuksia ja menetettyjä tuottoja. On aika räjäyttää nämä tekijät pois.

Myyntistrategia linjaa mihin myynnin panokset kohdennetaan ja mihin ei. Näin ollen se määrittää myynnin tuottavuuden, eli kuinka paljon myynti vaatii kustannuksia ja miten hyvin se tuottaa rahaa taloon.

Jos myynnin toimenpiteitä ei kohdenneta ja johdeta ammattimaisesti, on vaarana:

  • turhan tarjouskannan tuottaminen (kustannus helposti 150 000 € vuodessa *)
  • ikuisiksi ajoiksi menetetyt asiakkaat (yksi menetys voi maksaa satoja tuhansia *)
  • tehottoman myyntiprosessin toistaminen uudestaan ja uudestaan
  • ihmisten turhautuminen, heikko ilmapiiri ja vaihtuvuus
  • ”turhan” johtamistyön aiheuttaminen (kustannus helposti kymmeniä tuhansia*) 
    *kts Myyntijohdon työkirjasta lisää esimerkkejä ja keinoja tuottavuuden tehostamiseen

Kolikon toisella puolella on tarjolla enemmän onnistumisia

Myyntiorganisaatiossa on lukuisia paikkoja, joissa kasvattaa myyntiä ja pienentää myynnin suoria ja välillisiä kustannuksia. Kun molemmissa onnistutaan, myynnin tuottavuus paranee merkittävästi. 

Johdon tehtävä on varmistaa menestys myös pitkällä tähtäimellä ja pitkän tähtäimen tuloksen tekeminen alkaa viimeistään nyt.

Olemme koostaneet Myyntijohdon työkirjaan työkaluja joilla voit mm.

  • arvioida missä ovat sinun myyntiorganisaatiosi piilotetut tehottomuuden paikat, piilokustannukset ja menetetyt tuotot
  • arvioida ja tehostaa myyntisi tuottavuutta 

Myynnin kehittäminen on intohimomme. Mikäli sinulla herää ajatuksia tai kysymyksiä, olen mielelläni apunasi!

Ystävällisin terveisin,

Petri Ylenius
Head of Sales
petri.ylenius@mercuri.fi
+358 40 513 6516

LinkedIn