Myyntistrategian sietämätön keveys

Olemme vuosien saatossa päässeet tutustumaan useisiin myyntiorganisaatioihin ja keskustelleet niiden myyntijohdon kanssa. Yllättävän usein olemme törmänneet siihen, että yrityksissä ei ole määritelty myyntistrategiaa kyllin selkeästi – tai sitä ei ole määritelty lainkaan.

Yrityksissä haetaan kuitenkin kasvua ja myynnin tehostamista. Hyvin määritelty myyntistrategia kuvaa tarvittavan polun ja toimenpiteet kasvun saavuttamiseksi. Tätä väitettä tukee mm. tekemämme kansainvälinen tutkimus, jonka mukaan myyntistrategia on yksi niistä keskeisistä tekijöistä, joka erottaa parhaat myyntiorganisaatiot muista. Parhaissa yrityksissä myyntistrategia se on selkeästi määritelty, se on kirjallisessa muodossa ja se on aktiivinen johtamisen väline.

Olemme listanneet tähän materiaaliin keskeiset vaiheet myyntistrategian kuvauksessa. Materiaalin tavoitteena on antaa ajattelemisen aiheita myyntistrategian tärkeydestä.

Käy lataamassa materiaali