Avainasemassa myynnin johtaminen

Avainasemassa myynnin johtaminen

Myyntiorganisaation menestyksen takana on hyvä johtaminen! Tehdään yhdessä kestävä, kasvuun johtava muutos myyntiorganisaatiosi toiminnassa ja suorituskyvyssä.
Monimuoto-oppiminen

Monimuoto-oppiminen

Sekä avoimet että räätälöidyt valmennuksemme ovat tehokas ja toimiva yhdistelmä luokkahuonekohtaamista, verkkopohjaisia ohjelmia ja erilaisia tehtäviä. Ainutlaatuinen kehittämiskokonaisuus Suomen markkinoilla!
Kaikki räätälöitävissä!

Kaikki räätälöitävissä!

Myynti, johtaminen, vuorovaikutustaidot, toiminnan kehittäminen... Suunnittelemme ja toteutamme juuri sinun organisaatiollesi sopivan ratkaisun - sekä Suomessa että kansainvälisesti.
Internationally - totta kai!

Internationally - totta kai!

Kansainvälinen kasvu, yhtenäinen myyntikulttuuri ja toimintatapa, kv-projektien pyörittäminen - you name it. Omat asiantuntijamme ja valmentajamme ympäri maailmaa ratkovat näitä päivittäin asiakkaidemme kanssa.
Kun kyse on myyntitoiminnan tehokkuudesta

Kun kyse on myyntitoiminnan tehokkuudesta

Myynnin kasvattaminen edellyttää inspiroivaa ihmisten johtamista, organisaation toiminnan tehostamista ja kaikkien asiakastyössä mukana olevien avainhenkilöiden tahdon ja taidon maksimoimista. Meillä on kyky laittaa jokainen myymään.
Yli miljoona kehitystarinaa!

Yli miljoona kehitystarinaa!

Kokemuksemme ja tuloksemme myynnin kasvun aikaansaajana 50 vuoden ajalta hakevat vertaistaan. Millaisen tarinan teemme sinun kanssasi?
Ostamisen muutos muutti myös B2B-myynnin

Ostamisen muutos muutti myös B2B-myynnin

Digitalisaatio, kanavat, keinovalikot, liidit kaupoiksi, asiakkuuksien hoito, uudistuminen… Myynnin maailma on muuttunut. Autamme sinua yhdistämään markkinointisi myynnin prosessiin - #kaikkimyy.

Taking Sales to a Higher Level

Täyttääkö edustajan toiminta vähittäiskaupan tarpeet ja yrityksen omat odotukset?
Takaisin

Täyttääkö edustajan toiminta vähittäiskaupan tarpeet ja yrityksen omat odotukset?

Mercuri International selvitti tavarantoimittajien näkemyksiä ja myynnin kehittämistarpeita

Petri Ylenius | Mercuri International Oy”Myyntiedustajien työskentelyyn tarvitaan selkeästi lisää myyntistrategian mukaista suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta. Edustajan on myös kyettävä kehittämään kaupan kokonaismyyntiä ja samalla kasvattamaan tavarantoimittajan myyntiosuutta”, sanoo konsultti Petri Ylenius Mercuri International Oy:stä.

Ylenius havainnollistaa asiaa palapelillä, jossa on saatava sopimaan yhteen kaksi palaa: tavarantoimittajan tavoitteet ja toimenpiteet sekä kaupan tarpeet ja odotukset. ”Edustajalta edellytetään taitoa kytkeä nämä asiat yhteen niin, että molempien odotukset täyttyvät.”

Mercurin tuoreessa Myyntikentän rooli -selvityksessä 66 johtajaa ja myyntijohtajaa eri tavarantoimittajayrityksistä arvioivat oman myyntiorganisaationsa toimintaa. Selvityksen lisäksi kerättiin myös kauppiaiden ja osastovastaavien odotuksia tavarantoimittajien edustajien työskentelystä. Saadun palautteen perusteella voidaan sanoa, että ollaan yhtä mieltä siitä että selkeä tarve kehittämiselle on olemassa.

”Tavarantoimittajan on aina pohdittava tilanne omista lähtökohdistaan ja mietittävä, mikä on yrityksen asema markkinoilla ja mikä on siihen nähden oikea tapa toimia. Onko painopiste esim. lisäarvon tuottamisessa kauppiaalle vai käyntien määrän kasvattamisessa?”

Joillekin tavarantoimittajille työn kehittäminen tarkoittaa oman toiminnan ja osaamisen kehittämistä, joillekin ”enemmän jalkoja”, ts. käyntien määrän lisäämistä.

Hyödytä asiakastasi

Tuottopaineissa elävä kauppias ja osastovastaava odottavat edustajalta yhä vahvempaa lisäarvoa, analysoitua tietoa ja käytännön keinoja tämän edustaman tuoteryhmän kehittämiseksi. ”Monenlaista tietoa on kuitenkin saatavilla. Haasteena on, miten sitä osataan hyödyntää.”

Petri Yleniuksen mukaan eräs kauppias oli todennut, että vain kymmenen prosenttia edustajista tuo lisäarvoa kaupalle, 90 prosenttia jakaa vain tietoa. ”Kun lähdetään siitä, että yksi myyntikäynti maksaa noin 60-100 euroa, monessa tavarantoimittajayrityksessä tehdään kalliita käyntejä.”

Jotta kaupan kasvavat vaatimukset pystytään täyttämään, monessa tavarantoimittajayrityksessä on tartuttava entistä tiukemmin myynnin johtamiseen ja osaamisen kehittämiseen sekä seurattava ja mitattava entistä huolellisemmin edustajan työn sisältöä ja laatua. ”Vaikka markkinat muuttuvat, myyntiedustajia tarvitaan edelleen, mutta rooli ja osaamistarve on erilainen kuin aikaisemmin ”

Pasi Kivilahti voitti valmennuspaikan

Myyntikentän rooli -kyselyyn vastanneiden kesken arvottiin kurssipaikka Mercurin Tavoitteellinen jälleenmyynti –valmennukseen. Palkinnon voitti Pasi Kivilahti Suomen Nestlé Oy:stä. Palkinnon arvo on 2 740 euroa (+ alv). Onnea voittajalle!