Myynnin muutosvoimat 2017: Paluu myynnin tulevaisuuteen

Juuri tällä hetkellä on harvinaisen mielenkiintoista tehdä töitä myynnin ja myynnin johtamisen parissa! Uusia tapoja myydä ja tehdä businestä syntyy ja asiakkaiden odotukset pakottavat kehittämään toimintatapoja, joten nyt ei todellakaan pääse kalkkiutumaan. On sanottu, että tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta ainahan sitä voi yrittää. Selvitimme vuodenvaihteessa 2016–2017 yritysjohdon ja myyjien näkemyksiä myyntitoimintoihin tulevaisuudessa vaikuttavista muutosvoimista, miltä tulevaisuuden myynti ja myynnin johtaminen näyttävät sekä mitkä ovat tärkeimmät kasvun avaimet tulevaisuudessa.

Julkaisemme nyt touko–kesäkuun aikana blogisarjan, jossa käsittelemme selvityksen pohjalta havaittuja myynnin muutosvoimia sekä näkemyksiämme siitä, kuinka ottaa muutosvoimat haltuun. Tämä ensimmäinen kirjoitus käsittelee keskeisiä havaintoja selvityksen pohjalta. Seuraa siis kirjoitteluamme nettisivuillamme, ja jaamme tietoa uusista blogeista aktiivisesti myös mm. LinkedInin kautta, joten etsi meidät sieltä ja laita seuranta päälle. Jos haluat kaivautua aiheeseen syvemmin jo heti, niin tämän linkin takaa pääset lataamaan aihetta käsittelevän artikkelin. Ja kuten tiedät, jos haluat jutella aiheesta lähemmin, soita tai laita meille viestiä, niin sovitaan tapaaminen.

Mutta sitten siihen selvitykseen… oli muuten mielenkiintoista huomata, että vastaajien yrityksillä on mennyt voittopuolisesti varsin hyvin ja he näkevät tulevaisuutensa varsin valoisana. Mutta erikoista olikin se, että aika harvassa yrityksessä myyjät pääsevät tavoitteisiinsa! On totta, että me olemme Suomessa olleet aikamoisessa kuopassa, joten eihän siitä voi muuta kuin nousta. Mutta jos kasvua on luvassa, kannattaisi ihan tosissaan kysyä itseltään, että onko meidän myyntiorganisaatiomme sellaisessa iskussa, että se pystyy ottamaan kasvusta itselleen kuuluvan osan – ja mielellään vielä vähän kilpailijoiltakin. Lisäksi on hyvä kysyä itseltään, olemmeko todella tunnistaneet juuri meihin vaikuttavat muutosvoimat ja tehneet selkeän strategian niiden hyödyntämiseksi.

Markkina kasvaa ja muutosvoimat jyräävät – mutta onko myynti valmis?

Myynnin muutosvoimat 2017 -selvityksen mukaan myynti kohtaa seuraavia, merkittäviä muutosvoimia: Kilpailun ja tarjonnan määrä sekä hintakilpailu kasvavat. Teknologia ja digitalisaatio muuttavat toimintamalleja ja ansaintalogiikoita sekä tapaa myydä ja markkinoida. Asiakkaat odottavat lisäarvoa ja näkemyksiä toimintansa kehittämiseen, myynnin on osoitettava asiakkaille ratkaisun ROI (Return On Invest). Lisäksi on vielä vaikea löytää ja pitää talossa hyviä asiakastyötä tekeviä ihmisiä.

Tässä sitä riittääkin pureskeltavaa. Digistä olemme kaikki kuulleet jo ihan tarpeeksi, mutta ei auta – sen vaikutus on väistämätön. (Ehkä joku ajatteli aikoinaan saman tyylisesti ja totesi, että ”kyllä tästä teollistumisesta on kuultu jo ihan tarpeeksi…!”. Mutta silti se teollinen vallankumous vaan tuli.) Ratkaisevaa kai on, miten pystymme hyödyntämään teknologian mahdollisuuksia myynnissä ja markkinoinnissa, mutta etenkin vastaamaan aivan uudenlaiseen kilpailuun, kun ennakkoluulottomat, uudet toimijat kehittävät aivan uudenlaisia ratkaisuja ja ansaintamalleja. Ja siinä samassa pitäisi varmistaa, että pystymme osoittamaan oman ratkaisumme hyödyt asiakkaan businekselle – ja mielellään ihan vielä business casena.

Miten sitten ulkoisiin muutosvoimiin vastataan?

Myynnin muutosvoimat 2017 -selvityksen mukaan näyttää siltä, että yrityksissä on toden teolla havahduttu siihen, asiakkaan kokemus yhteistyöstä sekä saamastaan lisäarvosta ovat menestyksen kannalta merkittäviä ja näiden kehittämiseen halutaan panostaa. Myös Ansoffin opit on otettu käyttöön ja ostavaa asiakaskantaa halutaan hyödyntää paremmin.

Lisäksi digin tarjoamat mahdollisuudet myynnissä ja markkinoinnissa pitää kyetä valjastamaan tuottavaan käyttöön. Kaikki nimittäin allekirjoittavat tämän merkityksen, mutta yllättävän harvassa yrityksessä tiedetään miten ulosmitata sen hyötyjä täysin. Digin vaikutus ulottuu myynnin lisäksi myös uusien tuotteiden ja innovaatioiden tuomiseen markkinaan.

Kaiken kukkurana myynnin johtamisen merkitys nostetaan erittäin korkealle muutosvoimiin vastattaessa. Kyky johtaa ihmisiä, erilaisia yksilöitä korostuu tulevaisuudessa. Toisella puolella tulevaisuuden myynnin johtamisen nähdään nojaavan vahvasti dataan, tietoon ja informaatioon, jotta voidaan parantaa reaktionopeutta. Tietoa ja mittareitahan on nykyään tarjolla yllin kyllin, kunhan niiden käyttö vain suunnitellaan ja valjastetaan tarkoituksenmukaisesti.

Ota muutosvoimat haltuun!

Tässä lyhyt yhteenveto ja maistiainen selvityksessä esiin nousseista muutosvoimista ja kehittämisen fokusalueista. Jatkamme bloggausta, joten stay tuned. Ja jos haluat päästä kiinni kokonaisuuteen syvemmin jo heti, niin tämän linkin takaa pääset lataamaan aihetta käsittelevän laajan artikkelin. Artikkelissa käsitellään myös muita kyselyssä selvitettyjä teemoja, kuten millaisella myynnillä ja myynnin johtamisella menestytään tulevaisuudessa sekä millaiset toimenpiteet tuottavat tuloksia myynnissä juuri nyt, ja millaisena vastaajat näkevät digitalisaation vaikutuksen omaan organisaatioonsa.

Jos haluat sparrata kanssamme siitä, kuinka sinun organisaatiossasi voidaan ottaa tulevaisuuden muutoksista paras hyöty irti modernilla myyntitoiminnolla, ota yhteyttä ja jutellaan lisää! Enjoy Sales!

Kuinka kohdata ostamisen muutos? Raportti Myynnin muutosvoimat 2017 -selvityksestä Lataa tästä

Myynnin muutosvoimat 2017: Paluu myynnin tulevaisuuteen

Tutustu myös!

Myynnin muutosvoimat 2017: Digitalisaation haltuunotto

Lue lisää

Myynnin muutosvoimat 2017: Johtaminen on muutosvoimien avain

Lue lisää

Myynnin muutosvoimat 2017: Asiakaskannan hallinta ja kehittäminen

Lue lisää

Myynnin muutosvoimat 2017: Varmista paras asiakaskokemus

Lue lisää

Myynnin muutosvoimat 2017: Organisaatio ja organisoituminen

Lue lisää

Ota myynnin muutosvoimat haltuun!

Lue lisää