Avainasemassa myynnin johtaminen

Avainasemassa myynnin johtaminen

Myyntiorganisaation menestyksen takana on hyvä johtaminen! Tehdään yhdessä kestävä, kasvuun johtava muutos myyntiorganisaatiosi toiminnassa ja suorituskyvyssä.
Monimuoto-oppiminen

Monimuoto-oppiminen

Sekä avoimet että räätälöidyt valmennuksemme ovat tehokas ja toimiva yhdistelmä luokkahuonekohtaamista, verkkopohjaisia ohjelmia ja erilaisia tehtäviä. Ainutlaatuinen kehittämiskokonaisuus Suomen markkinoilla!
Kaikki räätälöitävissä!

Kaikki räätälöitävissä!

Myynti, johtaminen, vuorovaikutustaidot, toiminnan kehittäminen... Suunnittelemme ja toteutamme juuri sinun organisaatiollesi sopivan ratkaisun - sekä Suomessa että kansainvälisesti.
Internationally - totta kai!

Internationally - totta kai!

Kansainvälinen kasvu, yhtenäinen myyntikulttuuri ja toimintatapa, kv-projektien pyörittäminen - you name it. Omat asiantuntijamme ja valmentajamme ympäri maailmaa ratkovat näitä päivittäin asiakkaidemme kanssa.
Kun kyse on myyntitoiminnan tehokkuudesta

Kun kyse on myyntitoiminnan tehokkuudesta

Myynnin kasvattaminen edellyttää inspiroivaa ihmisten johtamista, organisaation toiminnan tehostamista ja kaikkien asiakastyössä mukana olevien avainhenkilöiden tahdon ja taidon maksimoimista. Meillä on kyky laittaa jokainen myymään.
Yli miljoona kehitystarinaa!

Yli miljoona kehitystarinaa!

Kokemuksemme ja tuloksemme myynnin kasvun aikaansaajana 50 vuoden ajalta hakevat vertaistaan. Millaisen tarinan teemme sinun kanssasi?
Ostamisen muutos muutti myös B2B-myynnin

Ostamisen muutos muutti myös B2B-myynnin

Digitalisaatio, kanavat, keinovalikot, liidit kaupoiksi, asiakkuuksien hoito, uudistuminen… Myynnin maailma on muuttunut. Autamme sinua yhdistämään markkinointisi myynnin prosessiin - #kaikkimyy.

Taking Sales to a Higher Level

Takaisin

Kansainvälistä menestystä suomalaisella myyntijohtamisella!

Suomalaiset yritykset laittavat vuodessa satoja miljoonia kansainvälisten tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen ja suunnitteluun. Eritoten tämä näkyy vahvasti kansainvälistä kasvua hakevien yritysten kentässä, jossa valitettavan usein uskotaan että teknologia myy itse itseensä. Liian usein kuulee sanottavan että ”meillä on maailman parhaat tuotteet” ja ”kyllä me kilpailussa pärjätään, kunhan vaan joku toisi meille niitä kansainvälisiä asiakkaita”. Vaikeampi kysymys tuntuu olevan se, miten nämä maailman parhaat tuotteet, ratkaisut ja asiantuntijuus asiakkaille tulisi ”myydä”. Mikä vaikutus tulevaisuuden kasvuun olisikaan sillä, että osa tästä tuotekehitysrahasta investoitaisiin myyntitoiminnon ja sen johtamisen kehittämiseen?

Mitä ja miten myydä globaalissa kilpailussa?

Kysymykseen ”mitä ja miten myydä” kasvuyrityksellä on usein helppo vastaus: "Palkataan oikeat ihmiset kohdemarkkinoille ja niille alueille, joissa näemme merkittävimmät bisnesmahdollisuudet". Helppoa vai kuinka? Ei kuitenkaan niin helppoa kun voisi luulla. Todelliset asiantuntijat ovat vähissä, ja jos heitä on vapaana, he osaavat kyllä hinnoitella itsensä hyvin. Kehen voi luottaa, kun ei tunne ko. liiketoiminta-aluetta ja paikallista ekosysteemiä? Mistä löytää oikeat osaajat kansainvälisen kasvun toteuttamiseksi? Kysymyksiä on useita.

Kasvuyritys päättää siis investoida uuden paikallisen asiakas-/myyntihenkilön palkkaukseen, ja aloittaa rekrytointihankkeen kohdealueella. Potentiaalinen huippuyksilö löytyykin, ja usean neuvottelukierroksen ja lentomatkan jälkeen sopimus on allekirjoitettu, ja uusi huippumyyjä voi aloittaa myyntityön kohdemaassa.

Uusi myyjä aloittaa kovalla innolla ja haluaa aktivoida oman verkostonsa. Myyjän ensimmäisenä kysymyksenä suomalaiselle yritykselle onkin: ”Kuulisin mielelläni ensiksi yrityksenne myyntistrategian kohdemarkkinoilla, ja miten suunnittelette toteuttavanne sitä käytännössä?" Eli… Mitä myytte, kenelle myytte ja miten olette suunnitelleet että se tulisi tehdä? Syntyy syvä hiljaisuus, jonka jälkeen suomalaisen yrityksen johto vastaa, että ”meillä on maailman parhaat tuotteet ja ainutlaatuisin konsepti. Kyllä ne myyvät itse itseään, kunhan vaan saat kontaktin oikeisiin asiakkaisiin ja heidän johtoportaaseensa...” Niinpä niin, tässä vaiheessa kyseinen yritys voikin yleensä aloittaa uuden myynnin vetäjän rekrytoinnin.

Vain ammattilaiset menestyvät globaalissa kilpailussa

Myynnin strategiat ja toimintamallit eivät itsessään luo kasvua, mutta ammattimaisen ja systemaattisen myynnin ja asiakastyöskentelyn johtamisen avulla on mahdollista luoda tarvittavaa kilpailuetua globaalissa bisneksessä. Kilpaurheilussa on ns. 10 000 sääntö. Luku tarkoittaa harjoitteluun käytettyä aikapanosta, joka vaaditaan jos haluaa tulla ekspertiksi jossakin lajissa. Jokainen myyntityötä tehnyt tai johtanut ammattilainen tietää, että ammattimainen ja tavoitteellinen kehittäminen vaatii treeniä, omien vahvuuksien kehittämistä ja heikkouksien tunnistamista. Ja jotta voi lähteä treenaamaan tavoitteellisesti ja kohdistaa treenin oikein, pitää tietää nykykunnon taso ja kirkastaa tavoitteet.

Miksi sitten myyntityössä ja sen kehittämisessä ei olla valmiita treenaamaan? Jos haluamme saavuttaa maailmanluokan tuloksia, niin meidän on myös oltava valmiita sen vaatimaan treenirääkkiin. Ja kaikki treeni ei tarvitse tuntua rääkiltä, vaan ammattilaisen käsissä ja hyvin suunnitellun treeniohjelman avulla globaalissakin kisassa voitto on mahdollista.

Saku Koskinen

Kirjoittaja on pitkän linjan myynnin ammattilainen, ja hän on aloittanut Mercurissa syksyllä 2015. Viime vuodet Koskinen on toiminut konsulttina suomalaisten yritysten kansainvälisen kasvun parissa. Treenaaminen ja itsensä kehittäminen ovat Sakulle tuttua bisneselämän lisäksi kamppailulajien harrastajan ja juniorivalmentajan rooleissa.