Avainasemassa myynnin johtaminen

Avainasemassa myynnin johtaminen

Myyntiorganisaation menestyksen takana on hyvä johtaminen! Tehdään yhdessä kestävä, kasvuun johtava muutos myyntiorganisaatiosi toiminnassa ja suorituskyvyssä.
Monimuoto-oppiminen

Monimuoto-oppiminen

Sekä avoimet että räätälöidyt valmennuksemme ovat tehokas ja toimiva yhdistelmä luokkahuonekohtaamista, verkkopohjaisia ohjelmia ja erilaisia tehtäviä. Ainutlaatuinen kehittämiskokonaisuus Suomen markkinoilla!
Kaikki räätälöitävissä!

Kaikki räätälöitävissä!

Myynti, johtaminen, vuorovaikutustaidot, toiminnan kehittäminen... Suunnittelemme ja toteutamme juuri sinun organisaatiollesi sopivan ratkaisun - sekä Suomessa että kansainvälisesti.
Internationally - totta kai!

Internationally - totta kai!

Kansainvälinen kasvu, yhtenäinen myyntikulttuuri ja toimintatapa, kv-projektien pyörittäminen - you name it. Omat asiantuntijamme ja valmentajamme ympäri maailmaa ratkovat näitä päivittäin asiakkaidemme kanssa.
Kun kyse on myyntitoiminnan tehokkuudesta

Kun kyse on myyntitoiminnan tehokkuudesta

Myynnin kasvattaminen edellyttää inspiroivaa ihmisten johtamista, organisaation toiminnan tehostamista ja kaikkien asiakastyössä mukana olevien avainhenkilöiden tahdon ja taidon maksimoimista. Meillä on kyky laittaa jokainen myymään.
Yli miljoona kehitystarinaa!

Yli miljoona kehitystarinaa!

Kokemuksemme ja tuloksemme myynnin kasvun aikaansaajana 50 vuoden ajalta hakevat vertaistaan. Millaisen tarinan teemme sinun kanssasi?
Ostamisen muutos muutti myös B2B-myynnin

Ostamisen muutos muutti myös B2B-myynnin

Digitalisaatio, kanavat, keinovalikot, liidit kaupoiksi, asiakkuuksien hoito, uudistuminen… Myynnin maailma on muuttunut. Autamme sinua yhdistämään markkinointisi myynnin prosessiin - #kaikkimyy.

Taking Sales to a Higher Level

Takaisin

Innovaatio ei ole samaa kuin silloin ennen

Muistatko ajan, kun keksijät olivat kingejä ja Suomessa kehuttiin, että ollaan kovia innovoimaan? Silloin innovoitiin omissa suljetuissa pajoissa ja laboratorioissa. Suomessa on opittu ihannoimaan innovaattoreita.

Innovaatiota ja innovaattoreita tarvitaan edelleenkin, mutta yhdellä pienellä erolla. Nyt pitää innovoida asiakaskentässä, eli oman yrityksen ulkopuolella. Tänä päivänä innovaatio ilman asiakasta on kesken jätettyä työtä, se ei ole todellista innovaatiota. Pidetään keksinnöt ja innovaatiot erillään.

Suomessa, niin kuin muuallakin, on paljon hienoja, laadukkaita tuotteita ja palveluita. Eroavatko ne kilpailijoiden vastaavasta tarjonnasta? Tuskinpa. Suomen Lappi tekee tänä vuonna turistiennätyksiä ja on houkuttelevampi vaihtoehto kuin Ruotsin ja Norjan vastaavat palvelut. Siksikö, että tunturimme ovat korkeammat, lumemme on valkoisempaa ja etäisyytemme ovat lyhyemmät. Ei. Siksi, että myynti ja markkinointi on innovoinut. On keksitty keinoja päästä entistä paremmin vaikuttamaan ulkomaalaisiin matkanjärjestäjiin ja turisteihin. Sulka hattuun yrittäjät ja Finpro!

Nyt, kun elämme juhlavuosihumussa, on hyvä muistaa erään retkikunnan mahtava myyntionnistuminen: 100 vuotta sitten senaattimme puheenjohtajan Pehr Evind Svinhufvudin johtama delegaatio matkusti Pietariin, Smolnaan, esittämään valtaan nousseelle vallankumousjohtaja Vladimir Iljitsh Leninille ja neuvostohallitukselle virallisen pyynnön Suomen itsenäisyyden tunnustamisesta. Svinhufvudin lisäksi ministerivaltiosihteeri Carl Enckell ja lakitieteen tohtori Gustaf Idman osallistuivat neuvotteluihin. Historia kertoo, että vaikeinta ei ollut keksiä ”tuote” (Suomi itsenäiseksi) vaan pohtia miten tämä pitäisi myydä Vladimir Iljitshille. Siinä tehtiin useita innovaatiokierroksia ennen kuin esitys oli valmis. Käännettiin sanamuotoja, vaihdettiin termejä ja pohdittiin miten ”asiakas” ottaa viestin vastaan. Ei siis parannettu itsenäisyytemme ehtoja vaan sitä, miten asia esitettiin päättäjälle. Ja hyvin meni, siitä olemme kaikki kiitollisia!

Asiakaskentässä tapahtuvaa innovaatiota voisi kutsua monella nimellä, sitä voisi sanoa esimerkiksi kaupalliseksi innovaatioksi. Tai miksi ei asiakasrajapintahyödyntämisinnovaatioksi. Ettei vain tarvitsisi katsoa totuutta silmään, ja sanoa sitä lyhyesti vain innovaatioksi.

Tätä oikeata innovaatiokykyä tarvitaan nyt, ja paljon. Niin monet asiat ovat muuttuneet asiakkaiden käyttäytymisessä, tuotteiden/palveluiden saatavuudessa ja markkinoinnissa sekä myyntikanavien kehittymisessä, että ilman innovaatiota tässä ei enää pärjää. Hyvältä innovoijalta on helpompi ostaa kuin keneltäkään muulta.

Olen työkseni paljon yhteydessä ulkomaisten ja kotimaisten päättäjien kanssa, ja pyrin seuraamaan kansainvälistä keskustelua liike-elämän pyörittämisen kuvioista. Innovaatio on usein otsikoissa. Käsittelytavoissa on kuitenkin hurja ero... Muualla innovaatio tarkoittaa todella ”go-to-market” -tyyppistä kehittämistä, ja siihen laitetaan yrityksissä hyvin paljon paukkuja. Meillä taas on vielä liian usein vallalla ajatus, että jos tuote ei myy niin sitä tuotetta pitää parantaa. Kyllä se sitten varmastikin myy itse itsensä. Maailmalle. Jätetäänkö meillä siis työt kesken?

Innovaatio ilman asiakasta on kesken jätettyä työtä.

Julistetaan 2017 suomalaisen innovaation vuodeksi!

Käynnistä talkoot 2017 firmasi sisällä teemalla ”miten yletämme toimintamme asiakkaisiimme asti?” Miten käännämme jokaisen kiven, jotta asiakas todella löytäisi meidät, ymmärtäisi tuotteemme/palvelumme ja olisi entistä halukkaampi ostamaan meiltä. Käsi sydämellä, onko tälle innovaatiolle annettu riittävästi huomiota, onko siihen laitettu kaikkia mahdollisia paukkuja? Päivän päätteeksi aika moni yritys elää siitä, että se saa asiakkailtaan rahaa.

On asennekysymys, tehdäänkö maailman parhaat metsäkoneet vai ollaanko maailman parhaita myymään metsäkoneita. Ponsse on onnistunut kummassakin tehtävässä, ja siksi se onkin kestomenestyjä huomattavasti isompien pelureiden kentällä. Ponssessa ei säästellä asiakasinnovaatiossa – amerikkalaisille ostajille a smoke sauna in Finland with the CEO on vähän niin kuin James Bond. Puree.

2017, suomalaisen innovaation vuosi - viedään innovaatio sinne mihin se kuuluu! Asiakkaille. Tehdään työt loppuun. Ihan loppuun asti.

Uffe Tollet

Tämä kirjoitus on julkaistu alun perin Uffe Tolletin LinkedIn-postauksena 11.1.2017.

Miten teillä innovoidaan? Olisi tarve viedä innovaatiot asiakkaalle saakka? Ota yhteyttä! Uffe Tollet

Innovaatio ei ole samaa kuin silloin ennen